السبت، 1 نوفمبر 2008

خسارة...رسالة الى موهوب


أخى الحبيب محمود

والله انته وحشنى جدا جدا بقالى كتير مشفتكش...يمكن من يوم ماقابلتك أنته وعمر فى فيكتوريا..وقعدنانتكلم عن الأخوان واللى ساب واللى ماسابش

تعرف ياممحمود زمان كنت مفكر ان انا احسن واحد بيكتب فى الأخوان ...لكن انته غيرت فكرتى عن نفسى حسستنى ان انا عيل فى كى جى تو لسه متعلم يمسك القلمأقف مشدوها كثيرا أمام هذه الروعه فى استخدام الكلمات...أمامهذا الأبداع الجميل فى استخلاص المشاعر..وأمام هذاالأحساس الراقى فى الصياغة...أحساس أغبطك عليه وأتمنى لو كنت أملك نصفهمحمودأنته حد جميل جدا وموهوب قوى وعنيف وقليل الأدب ولسانك طويل وراجل مابتخافش من قولة الحقساعات كتير ابقى ماشى مع عبد الفتاح واشكيله من فلان الملاوع المخادع وأقول فاكر محمود محمد..كان فيه حاجات كتير مش بتعجبنى بس كان راجل.. يقول للأعمى انته اعمى فى عينك وديه كانت اكتر حاجه بتعجبنى فيهعشان كده لما الفترة اللى فاتت بنتهاجم ع الموقع واحد من بره قالى ممكن يكون محمود قلتله لأ محمود راجل ولما يشتم هيكتب اسمه ومش هيخافمحمود كان يقول للى بيكره انا بكرهك فى وشهمحمود ساعات كتير باستخسر قلمك الجميل ده وهو بعيد عن الأخوان وبحس ان الأخوان خسروا كتير لما خسروكساعات بحس انك اكتر عقلية مبدعه قابلتها فى حياتى وساعات بحس انك فيك كتير منى أو انا اللى فيه كتير منكبس الفرق اللى بينا اننا اتعلمت بسرعة وانته عنيد وما بتقبلش تتعلمانا تبسمت فى وجوه أقوام قلبى يكرههم وانته سبتلهم ميت مله ومشيتمحمود انا مقتنع انك محتاج تكون اهدى من كده فى مشاعركلما تحب حب براحةولما تكره برضه اكره براحهأحبب حبيبك هونا ما عسى ان يكون بغيضك يوما ماوابغض بغيضك يوما ما عسى ان يكون حبيبك يوما مامحمود نفسى البوست يقبل كل الكلام اللى نفسى اقولهولكنفسى توصل للى انا وصلتله مش مع الأخوانلكن مع نفسىفى مشاعرى وتفكيرى...نفسى متكنش صنع الله ابراهيم ولانجيب محفوظ...نفسى تكون ابن القيم أوابن الجوزى او سيد قطب

يامحمود انته شخصية تستعصى على الأنقياد...لكنى أرى انها كالغيث اينما نزل اصاب بالخيران العيش فى اشعار المغنين واصواتهم جميلولكن العيش مع كلام الله صدقنى اروعانا لا اقول لك هذا الكلام لأنك تركت الأخوان لا والله انا اقوله لك لأنى عشته مثل ماعشته انت وانتهيت الى مالم تنتهى اليه بعدانتهيت ان ام كلثوم وكاظم ونزار واحسان عبد القدوس ونجيب محفوظ لم يزيدوننى غير ان قلبى قسىانى اضن بك على هؤلاءانا لست منغلقا ..أبدا والله ولكن التفتح ان تفكر بحياديه مع كل الأفكاروانى ذقت حلاوة العشق..وذقت لذة المناجاةوانى رأيتهم لايجتمعانوانى اخترت لذة المناجاةأحبك واتمنى لك كل الخيردكتور اسلام

ليست هناك تعليقات: